I samfälligheten ingår:
- Miljöhusen
- Värmeanläggning
- Ventilationsanläggning
- Vatten- och avloppsledningar
- Gator, gångar och gatubelysning
- Grönområde med fotbollsplats och lekplatser
- Kabel-TV anläggning
- Spolplatta för biltvätt
- Carportar
- Förråd
- Stolar/bord och stegar för uthyrning
- Redskap, maskiner m.m. för underhåll av anläggningar och grönområde
- Administrativa hjälpmedel
- Brandsläckare, Presto S 10 klass AB 2I (är utplacerade i alla 193 fastigheter)
Som medlem har du även del i samfällighetens tillgångar, skulder etc. Därför får du varje år uppgifter för din självdeklaration om din del av förmögenhet, skuld, inkomstränta och skuldränta.
Den årliga avgiften, som fastställts vid årsstämman, fördelas på områdets 193 fastigheter. Avgiften delas numera upp som månadsavgift. Avgiften betalas alltid i förskott, dvs. februari månads avgift ska vara betald senast den 31 januari. Det är alla medlemmars ansvar att se till så att avgiften är betald och betald i tid.
Vid manuell fakturering tillkommer 50 kr i hanteringskostnad för varje faktura (=varje månad). Vid autogiro utgår hanteringskostnaden. Autogiroblanketter kan laddas ner här. Kom ihåg att det kan ta upp till sex veckor innan autogirot är drift. Det går även att ansluta sig till autogiro via sin internetbank.
En manuell insättning av avgiften kan bli aktuell att utföra mellan inskickad ansökan tills ni är godkända. Autogiro kommer att dras den sista vardagen varje månad. Ni ansvarar att det finns tillräckligt med pengar vid varje tillfälle.
Betalar ni på annat sätt än via utskickad faktura eller via autogirot så kan ni betala in via Bankgiro 5827-1271. Glöm ej att ange husnummer, namn och vilken månad avgiften avser. Kontrollera alltid vilket belopp som gäller för aktuell månad. För varje manuell inbetalning tillkommer en administrationsavgift på 50 kr och vid försenad inbetalning påförs straffränta.
Om avgiften ej betalas efter påminnelse lämnar styrelsen räkningen till kronofogden/inkasso för indrivning.